Nalazite se ovdje: NaslovnicaTemePorodica i obiteljOpcenitoO ljubomori na teološko-cosmopolitan način

O ljubomori na teološko-cosmopolitan način

Riječ ljubomora bi mogla imati zanimljivo podrijetlo ukoliko bismo na umu prije svega imali etimologiju. Možda je njezino značenje kako ljubav mori, odnosno ljubav je umor, opterećenje i frustracija za nekoga tko je često ljubomoran i za onoga koji je tu predmet ljubomore. Ili možda riječ znači kako ljubav umire pa će u dogledno vrijeme prestati i umor i opterećenje.

 

Reći kako je određena doza ljubomore potrebna da bi ljubav bila duboka i čvrsta, slično je tvrdnji da bi netko tko bi ozbiljno trebao shvatiti da boluje od raka treba biti bolestan od raka cijelo vrijeme, ali u određenoj mjeri dovoljno da ozbiljno shvati svoju bolest, no da od nje ne umre i da tako živi. Ili tvrditi kako je ljubomora ponekad nužan lijek za ozdravljenje ljubavi da se vidi tko koga voli, a tko koga ne voli, slično je tvrdnji da je rak nužna bolest za nekoga tko želi isprobati kemoterapiju i operaciju kao čisto da vidi kakav efekt imaju. Zašto uopće željeti biti bolestan na prvom mjestu samo da bi se lijekovi probali?

Ljubomora je fizičko-emotivno iscrpljujući simptom koji dugotrajno prerasta u bolest, kada i ako ju je nemoguće više kontrolirati. Ona nikada nije simptom ozdravljenja, ona je uvijek simptom određene bolesti kojoj ljubomora možda na prvi pogled izgleda kao spasonosni lijek.  Sigurno da ovakva tvrdnja zvuči površno i teško ju je dokazati, no može se barem pokušati  opisati što se želi reći s time da je ljubomora simptom bolesti. To je moguće ako se pođe - barem za one koji su religiozni i vjeruju - od Božje ljubavi.

Božja ljubomora i ljubav

U Starom Zavjetu na određenim mjestima govori se o Bogu i Bog sam o sebi govori kako je On „ljubomoran Bog“. Zašto bi Bog bio ljubomoran i ako jest nije li to onda simptom određene bolesti i u samom Bogu? Na temelju kojeg prava Bog može i smije biti ljubomoran i uopće zbog čega bi morao biti ljubomoran? I u Novom Zavjetu sam Isus povremeno pokazuje kao da je i on ljubomoran.  Ljubomoran je na Hram Božji kao sveto mjesto kada rastjeruje trgovce, ljubomoran je na svoje poslanje kada Petra naziva Sotonom jer ga nastoji odvući od njegove namjere, ljubomoran je na čovjeka kada farizeji daju prednost danu nad čovjekom. Svojom ljubomorom Isus ne opterećuje, ne progoni, ne gnjavi, nego čuva, štiti i ljubi više nego samog sebe.

Božja ljubomora ako se tako smije govoriti svoju svrhu pronalazi u samom Bogu koji je Apsolutna ljubav i koja je toliko ljubila čovjeka da se sama predala za čovjeka na križu. Iz te Apsolutne ljubavi ako i proizlazi ljubomora onda je to ljubomora koja čovjeka ljubi i sažalijeva u njegovoj ranjenosti i slabosti. Iako od svih iskustava čovjek najmanje voli da ga se sažalijeva, pred Božjom ljubavlju ne može čak ni protestirati zbog toga jer ga Bog sažalijeva. Ne može protestirati jer naravno ako vjeruje onda i shvaća donekle da pred Apsolutnom ljubavlju nema pravo reći Bogu kako ne smije biti ljubomoran jer ne možete Apsolutnoj ljubavi - koja je za vas učinila apsolutno sve - nikada reći „Ne“ ili joj nešto zabraniti i prigovoriti, nego joj možete uvijek i samo reći da, bilo da vas sažalijeva, voli, ili trpi za vas ili možete pred Njom bespomoćno stajati, ali protiv Nje ne možete učiniti ništa čak i onda kada ju ne želite i odbijate.

Paradoks Božje ljubomore nije samo sadržan u čovjekovom grijehu, nego u apsolutnoj Božjoj ljubavi koja čak i u takvom stanju čovjeka bezuvjetno ljubi, tako da se na kraju dolazi do zaključka kako je - iako zvuči gotovo nemogućim - Božja ljubomora istovjetna Božjoj ljubavi prema čovjeku. Božja ljubomora čovjeka traži, prati ga, podiže ga, čak i kad ga kažnjava za grijeh čini to s punim pravom jer samo Apsolutna ljubav koja je umrla za čovjeka ima i pravo čovjeka pozvati na odgovornost upravo radi te ljubavi koja se potpuno predala i umrla za njega na križu.

Iskustvo Božje ljubomore  je neobično i zahtjeva vjeru. Iskusiti Božju ljubomoru uvijek počinje sa strahom i tjeskobom pogotovo  za nekoga tko ne zna ništa o Bogu, a počinje vjerovati u Njega. Ali s vremenom i kroz jedan duži period ukoliko čovjek počinje vjerovati Bogu, oslanjati se na Njega dolazi do onoga neobjašnjivog paradoksa kojega čovjek i duhovno osjeća u svom životu. Taj paradoks u samom čovjeku se pokazuje kada čovjek od početnog straha i tjeskobe prelazi prvo u fazu stida i srama pred Bogom i na kraju završava u fazi ljubavi i ljubljenja Boga bez srama, straha i tjeskobe.

Čovjek postaje svjestan koliko ga Bog ljubi i postaje svjestan da ga Božja ljubomora ne opterećuje, ne mrzi i ne progoni, nego ga sažalijeva u njegovoj ranjenosti i grešnosti. To je faza stida i pred samim sobom, ali još više pred Bogom, pred činjenicom da je čovjek Apsolutnoj ljubavi htio oduzeti Njezino pravo da ga ljubi i sažalijeva. I sam čovjek vjernik počinje i kroz svoje osobno iskustvo shvaćati taj paradoks, ne samo da se Božja ljubomora pretvara u Njegovu ljubav, nego da je od samog početka Božja ljubomora bila znak ako ne i dio Božje ljubavi i da je bila nužna kako bi čovjek došao do spoznaje da ga Bog ljubi bezuvjetnom ljubavlju.

Ljudska ljubomora

Ako otprilike razumijemo što je Božja ljubomora onda ljudska ljubomora - ono što mi obično osjećamo i doživljavamo kao ljubomoru pripisujući je najčešće odnosu dvoje ljudi koji se vole - nije ništa drugo nego nesposobnost ili nemogućnost ljubavi jedne osobe da bude apsolutna i da se apsolutno dadne i preda drugoj osobi i za drugu osobu.

Kao što je bolest nemogućnost organizma da pobijedi određene nezdrave stanice koje su se pojavile u organizmu, ljubomora je nemogućnost ljudske ljubavi da pobijedi vlastitu sebičnost. I zbog toga ljudska ljubav nikada ne može polagati apsolutno pravo na drugu osobu osim ako se nije spremna apsolutno predati za nju. I jer sam čovjek shvaća da ne može polagati apsolutno pravo na drugoga, jer ne ljubi drugoga bezrezervno u tom trenutku nastaje ljubomora kao pokušaj da se opravda i traži od drugoga apsolutna i bezuvjetna ljubav.

Jelousy

Onda kada čovjek nije spreman i ne želi dati tu istu bezuvjetnu ljubav onome od koga je traži bez zadrške nastaje ljubomora. Zato je ljudska ljubomora simptom koji može prerasti u bolest, jer se radi o nesposobnosti ljudske ljubavi da samu sebe izliječi od sebičnosti, nesposobnosti i straha da se apsolutno preda drugome. A nesposobnost organizma da se sam izbori s nečim što mu smeta i što ga boli zovemo bolešću.

Ljudska i Božja ljubomora

Božja ljubomora je drugačija od ljudske ljubomore. Božja ljubomora koja je istovjetna Božjoj ljubavi liječi, podiže čovjeka i Božja ljubomora je ako se smijemo tako izraziti terapija koju Bog primjenjuje nad čovjekom u liječenju od grijeha, ranjenosti, tjeskobe, patnje i strahova. Kada je Božja ljubomora u pitanju terapija je istovjetna lijeku -odnosno- Božjoj ljubavi, samo što pacijentu treba jako puno vremena da to shvati. Međutim, jednom kad pacijent to shvati put prema ozdravljenu od rana i grijeha je otvoren i jasan i pacijent paradoksalno aktivno sudjeluje u terapiji i uglavnom je ne odbija unatoč početnoj nevjerojatnoj odbojnosti prema terapiji.

Uvijek se govori kako je ispravna mjera ljubomore potrebna da bi se ljubav održala. Međutim ispravna mjera ljubomore je kao ispravna doza terapije za bolest od koje će se trajno bolovati i nikada ozdraviti. Čovjek ipak po naravi teži potpunom ozdravljenju ako je moguće, a ne samo zalječenju bolesti.

I kad se govori da bi sama ljudska ljubav trebala biti više darežljiva, uključivati više sebedarja, žrtve, praštanja i kajanja, uvijek ostaje otvoreno pitanje je li ona sama sposobna za tako nešto? Iskustvo mnogim ljudima pokazuje da usprkos početnim praštanjima, žrtvama i sebedarjima ljudska ljubav zna prerasti u svoju suprotnost kroz mržnju, nasilje, podmetanja, razvode i naravno ljubomoru.

Iz toga razloga iskustvo ljudske ljubomore nije uvijek umirujuće, ne liječi i ne ozdravlja. Dapače, emotivno umara i sakati čovjeka, otvara u njemu prostore tjeskobe, straha i napetosti  - jer ljudska ljubav zbog svoje ograničenosti, straha da se preda do kraja, sebičnosti, nervoze da neće biti uzvraćena i pogotovo proračunatosti da se ne mora dati drugome bez obzira što se drugi meni apsolutno želi predati -  nema snagu do kraja izliječiti, možda može zaliječiti, ali ljubomora kao simptom bolesti ljudske ljubavi uvijek ostaje prisutna u manjoj ili većoj mjeri.

Ljubomora je kao simptom neizlječive bolesti, nekad se ne javlja kroz duže vrijeme, ali se tu i tamo ponovno javlja kako bi podsjetila čovjeka da još nije u potpunosti ozdravio, a čovjek po naravi to ne voli i želi ako je moguće pod svaku cijenu trajni lijek da se oslobodi bolesti jednom zauvijek.

Kako u par jednostavnih  koraka (ne)izliječiti ljubomoru: „Cosmopolitan način“!

Trajni lijek ljudskoj ljubomori bar u ljudskim okvirima teško da će se ikada pronaći, no postoje različite ponude kako za ozdravljenje tako i za oboljenje. A sada ozbiljno: Kako u tri koraka izliječiti svoju suprugu od ljubomore kada idete na poslovni put s tajnicom? Ako je tajnica zgodnija i puno mlađa od vas, kao i od supruge onda suprug može primijeniti više koraka, a broj koraka ovisi o izgledu tajnice, ali i samopouzdanju supruge, no i od sposobnosti supruga da laže i manipulira. To su već početni simptomi iz koje će se eventualno roditi prvo simptom pa bolest ljubomore, koja će prema već postojećim i prethodnim dijagnozama rezultirati katastrofom.

Kako u pet koraka izliječiti svoga supruga od ljubomore kada idete s prijateljicama na putovanje vikendom u Pariz ili Rim, ili negdje drugo, bez obzira ako su vam prijateljice sestre ili kume, u Parizu i Rimu puno je zgodnijih muškaraca od supruga sa pivskim stomakom, podočnjacima, a to je također idealna prilika da se oslobodite djece i malo vremena posvetite samo sebi i naravno kupovini? I tu su mogući simptomi i bolest, ali ne moraju se pojaviti. Liječnici se uglavnom slažu da postoji više različitih dijagnoza i terapijskih pristupa.

Kako u deset koraka izliječiti najbolju prijateljicu od ljubomore koja vam zavidi na figuri i stilu odijevanja? Iako vi stavljate vrlo malo šminke i ne kupujete skupe stvari, ali Bože moj, ne možete pobjeći od svojih dobrih gena koje ste naslijedili, vi ste jednostavno prirodno lijepi i privlačni, a prijateljica koja je na vas ljubomorna zbog toga, a što možete nego joj reći kako će i ona jednog dana susresti svoga princa na bijelom konju samo da je se otarasite i nje i njezinih dosadnih priča o nesigurnosti, izgledu, krivim nogama, masnoj kosi, itd. Vi uživate u njezinoj ljubomori ali se trudite da to ne pokažete da je ne povrijedite. Vi nju zapravo volite i puni ste ljubavi prema njoj, a njezina ljubomora hrani vaš izgled prirodne ljepotice. I ovdje je moguće da dođe prvo do simptoma i bolesti i katastrofe na kraju što pokazuju prethodna iskustva i dijagnoze ovakvih slučajeva.

Koraka za ozdravljenje ili oboljenje od ljubomore -ovisno kako gledate- je bezbroj, ovisno o težini i broju koraka - naravno, kao i lijekova koje ćete upotrijebiti. Ljubomora je globalna bolest i najčešći uzrok smrtnosti velikih, romantičnih i prijateljskih ljubavi. No, prema najnovijim istraživanjima ekonomija ozbiljno prijeti da preuzme prvo mjesto globalnog ubojice ljubavi. U nekim bogatijim zapadnim zemljama je već preuzela tu laskavu titulu.

Teološki način: kako preko Liječnika pokušati razumjeti postojanje ljubomore, postati svjestan vlastite bolesti i tu svijest buditi također kod drugih ljudi?

A sada ozbiljno (za one koji vjeruju). Jedan od lijekova koji je davno ponuđen čovjeku, a i danas mu se nudi nije ni najmanje ugodan i čovjek ga ne želi prihvatiti, jer je Liječnik koji je ponudio terapiju zajedno sa svojom neobičnom medicinom na kraju završio na križu.

Taj Liječnik prvo je mrtav hladan s dotad neviđenim medicinskim autoritetom, ali opet s puno obzira i poštovanja i s nevjerojatno puno ljubavi prema čovjeku konstatirao samom čovjeku kako je trajno bolestan i ranjen, te kako je njegova ljudska ljubomora posljedica te bolesti, koju je Liječnik nazvao dotad nepoznatim medicinskim terminom grijeh koji se uglavnom koristi u nekim drugim ne-medicinskim disciplinama, ali nikad u medicini.

Terapiju koju je ponudio kao ozdravljenje od ljudske ljubomore uključivala je žrtvu, odricanje, više sebedarja, kao i više predanosti. Išao je do te mjere da je predložio kao najbolji lijek ljudskoj ljubomori ljubav koja je sprema umrijeti za drugoga što su naravno i pacijenti i drugi liječnici njegova vremena proglasili nemogućim, a samog Liječnika ludim. Onda je sam Liječnik odlučio pokazati kako se ljubi i time svima na neki način začepio usta, a njegova terapija ni dan danas nije uopće popularna, i nailazi i na odbacivanje, vrijeđanje, a najviše na ismijavanje.

Jedna mala skupina pacijenata i pokoji liječnik smatrali su ipak da je Liječnik izuzetno ozbiljan, najveći ikad rođeni stručnjak u svome području i nastavili su prvo tajno, a kasnije i javno baviti se Njegovom medicinom i terapijama.

Prema njihovim istraživanjima i podacima ljubomora je bolest čovjekove nutrine i dubina njegovog bića, bolni podsjetnik na njegovu ljudsku ranjivost i liječi se dugotrajno uz redovito uzimanje terapije. Međutim, zbog čovjekove slobode ne može se nikada jamčiti trajno ozdravljenje od te bolesti. Upute koje je Liječnik ostavio za mnoge postaju pomalo zastarjele, nerazumljive te nisu u skladu sa suvremenim medicinskim dostignućima i shvaćanjima u liječenju ove bolesti.

Pokušavaju se naći alternativne metode i putevi, no zasad bez većeg uspjeha uz neke povremeno neobjašnjive slučajeve potpunog ozdravljenja koje jedni pripisuju Liječniku, a drugi antidepresivima (naravno ovisi opet kako gledate).

Teološko-Cosmopolitan zaključak:

1)     Cosmopolitan zaključak;

Ne brinite se ako niste uspjeli izliječiti ljubomoru svoje supruge nakon povratka s putovanja sa zgodnom tajnicom. Možda jedna otmjena večera, skupa ogrlica, ili čak auto udobrovolji vašu suprugu i ona prestane biti ljubomorna. Naravno, kao suprug morat ćete manipulirati i lagati joj da se ništa nije dogodilo, ali budite nježni i obazrivi; pokažite svoju žensku stranu i nemojte je povrijediti kada joj budete govorili da se ništa nije dogodilo između vas i tajnice. Nemojte biti samo hladni macho muškarac, stavite se u položaj vaše supruge i sve će biti u redu. Ona će vam oprostiti, a vi nećete osjećati grižnju savjesti. Čak štoviše možda se osjetite pomalo vragolasto i moćno, ali budite oprezni, vaša supruga je ipak samo žena potrebna vaše ljubavi i pažnje i njezinu ljubomoru morate pažljivo dozirati.

… Vaš vas suprug gleda sumnjičavo dok bacate vrećice i vrećice stvari na krevet, hodate u novoj kratkoj haljinici i vrtoglavo visokim potpeticama. Vratili ste se odmorni, sjajite, osjećate se mlađe … Mlađi muškarci vas primjećuju što dosad nije bio slučaj? Vi ste nova osoba, nova žena, vaša djeca misle da je neka njihova prijateljica iz škole upravo ušla u kuću? Ne dozvolite muževom sumnjičavom pogledu da vam upropasti sve što ste doživjeli i isprobali na putovanju. Njegovu ćete ljubomoru najbolje ugasiti tako što ćete ga večeras zavesti novom izazovnom odjećom. Ne morate mu baš odmah reći da je niste kupili za njega. Uživajte u svom trenutku, zavedite ga i ljubomora će nestati, a vi ćete se osjećati preporođeno nakon svega. Naravno morate biti oprezni i ljubomoru dozirati na ispravan način da ne dođe do katastrofe.

Vaša najbolja prijateljica konačno je shvatila da niste najsavršeniji na svijetu. Njezina vas ljubomora guši, ne možete biti ono što jeste, a sve što želite jest biti netko tko će se o njoj brinuti i podizati joj samopouzdanje? Možda je vrijeme da nastavite sa svojim životom, pronađete nove prijateljice, ne možete kriviti zvijezde što ste puno ljepši, privlačniji od svoje prijateljice i privlačite muške poglede i uzdahe. Budite čvrsti prema njoj, ali u isto vrijeme nježni i blagi. Jasno joj recite da vas njezina ljubomora guši, ali budite obazrivi i nemojte biti grubi. I vidjet ćete kako će ljubomora nestati i vi ćete ponovno biti isti kao prije, prirodno lijepa i privlačna žena na koju su druge žene kao i vaša prijateljica ljubomorne jer vi imate ono nešto, ali one nažalost nemaju. No, tko je ikada rekao da su zvijezde fer i poštene prema nama? Ne trebate sebe kriviti zbog toga što jeste, ali povremeno dozirajte ljubomoru svoje prijateljice kakvim novim laganim make up-om ili odjevnim predmetom, ali uvijek u strogo izmjerenim količinama da ne bi došlo do pucanja prijateljstva, a vaš ego ostane bez oslonca.

2)     Teološki zaključak

Tko zna, možda čovjek jednostavno voli biti bolestan i nikada do kraja izliječen? Ne treba krivnju svaljivati na Liječnika ako pacijent slobodno i svjesno ne želi prihvatiti terapiju te povremeno uživa u svojoj bolesti? Ne treba Liječnika uvijek kriviti za sve, a o tome koliko je učinio za čovjeka u nastojanju da ga ne malo nego potpuno izliječi od njegove ljudske ljubomore, nijedan čovjek koliko god bio sposoban ljubiti ljudskom ljubavlju neće moći vratiti, osim ako nije spreman dopustiti i Liječniku da sudjeluje u toj ljudskoj ljubavi prema drugome. Ali tu već počinje dijagnoza, terapija i liječenje, a po naravi svaki se bolesnik užasava dijagnoza, liječenja, terapije, igala i infuzija, bolnica i bolničkih kreveta, čak i onda kada je svjestan da je to jedini način da ozdravi i da će sigurno ozdraviti.

 

U Sarajevu, 24.05.2017.

O. J.

Misli pape Franje

Rekao bih da je obitelj važna ne samo za evangelizaciju novog svijeta već da je obitelj važna, potrebna za opstanak čovječanstva. Bez obitelji, kulturni opstanak ljudske rase bio bi u opasnosti. Obitelj, htjeli mi to ili ne, je temelj. (Radijski intervju, Rio de Janeiro, Brazil, 27. srpnja 2013.)

Naša vodilja

Znanost bez religije je šepava, a religija bez znanosti slijepa. 

Albert Einstein

NAŠA DANAŠNJA PORUKA

Nažalost, ono što je odbačeno nije samo hrana i višak stvari, nego često i sama ljudska bića, koji su odbačena kao “nepotrebna”. Na primjer, to je strašno i pomisliti na djecu koja su žrtve pobačaja, koji nikada neće vidjeti svjetlo dana; djeca koja se koriste kao vojnici, zlostavljana i ubijena u oružanim sukobima; i djecu se kupuje i prodaje u tom strašnom obliku modernog ropstva koje je trgovina ljudima, što je zločin protiv čovječnosti.

Papa Franjo

10 zapovijedi opuštenog mira

1. Samo danas trudit ću se da proživim dan ne želići riješiti problem svoga života odjednom.

2. Samo danas pazit ću najvećom pomnjom na svoje nastupe: otmjen u vladanju, nikoga neću kritizirati, neću druge ispravljati i popravljati... samo sebe sama.

3. Samo danas bit ću sretan, jer sam siguran da sam stvoren za sreću... ne samo na drugom svijetu nego i na ovom.

4. Samo danas prilagodit ću se okolnostima, ne zahtijevajući da se one prilagode mojim željama.

5. Samo danas posvetit ću pet minuta svoga vremena dobrom čitanju, kao što je hrana nužna za život tijela, tako je dobro štivo nužno za život duše.

6. Samo danas učinit ću dobro djelo, a da to nikome ne kažem.

7. Samo danas učinit ću nešto što inače ne činim rado, ako u mislima osjetim da sam povriješen, trudit ću se da to nitko ne primijeti.

8. Samo danas načinit ću točan raspored. Možda ga neću točno držati, ali ću ga napraviti. Izbjegavat ću dva zla: napetu žurbu i neodlučnost.

9. Samo danas čvrsto ću vjerovati - čak i ako bi okolnosti pokazale suprotno - da se dobrostiva Božja providnost brine za mene kao da nikoga drugoga nema na svijetu.

10. Samo danas neću strahovati. Naročito se neću bojati radovati svemu što je lijepo i vjerovati u dobro. Dano mi je da 12 sati činim dobro; mogla bi me obeshrabriti misao da to moram činiti cijeli život.

papa Ivan XXIII.

Posjete

Imamo 97 gostiju i nema članova online

Idi na vrh